k

Egy mérnök recruiter vallomásai

Egy kolléganőm a napokban tette fel nekem a kérdést: “Lili, tulajdonképpen te miért ragaszkodsz ehhez a mérnöki területhez, mit szeretsz benne ennyire? Kívülről annyira nehéznek és érthetetlennek tűnik, általában lassúak a kiválasztási folyamatok, a siker szinte mindig bizonytalan.” Egy válaszom volt rá rögtön, mely így hangzott: “Mert imádom, hogy ennyire változatos és ennyi mindent tudok tanulni nap mint nap, 7 év után is.” Aztán persze hosszabban is elgondolkodtam ezen a kérdésen, hogy tulajdonképpen honnan ered a vonzódásom a terület felé. 

Szinte pályakezdőként, még tojáshéjjal a fenekemen, mikor beadtam a jelentkezésemet egy talent sourcer pozícióra a Graftonhoz, ráadásul a mérnöki és logisztikai területre, még fogalmam sem volt, hogy mit vállalok és milyen világ fog megnyílni előttem hamarosan. Ekkortájt úgy képzeltem, hogy a minőségbiztosítási mérnök autókat tesztel és riportál róla a gyártónak, hogy ez tetszik - ez nem tetszik benne. Fogalmam sem volt róla, hogy hol vannak Királyegyháza vagy Bokros települések. Tősgyökeres budapestiként mindig is szerettem a földrajzot, és sokat utaztunk országon belül a családommal, de azt nem láttam előre, hogy felnőtt fejjel bármelyik autópályán fogok autózni, az országhatárig fel fogom tudni sorolni a környező gyárakat és hogy milyen termékek készülnek ott. 

Aztán ahogy teltek a hónapok és egyre több mérnöktől tanultam a telefonálások során, egy egészen ismeretlen és váratlan világ tárult elém. Jelöltjeim 95%-a mindig nagyon kedves és rendes volt velem, készséggel válaszoltak az összes kérdésemre, amely a termékekhez, a gyártási technológiához és a feladatkörükhöz kapcsolódott. Azt hiszem a mérnöki és logisztikai területen akkor lesz valaki igazán szenvedélyes és lelkes recruiter, ha kíváncsi. Ezt a jelöltek is érzik és nagyon büszkén tudnak a munkájukról mesélni laikus érdeklődőknek is. Amit tudnék még tanácsolni pályakezdő önmagamnak, hogy nem ciki egy jelöltnek azt mondani, hogy nem értesz egy adott területhez. Nem ciki közgazdászként vagy pszichológusként nem érteni a petrofizikához. Nem magától értetődő dolog, mit csinál egy konstruktőr, mi a különbség a hideg és meleg műanyag fröccsöntés között, vagy hogy egy átlag présgép hány tonna erőt képes kifejteni. 

Nagyon hálás lehetek a valaha volt ügyfeleimnek, akik adtak lehetőséget arra, hogy gyárlátogatásra mehessünk  hozzájuk. Minden ilyen tanulmányi kirándulás megért egy misét, hiszen testközelből láthattuk, hogy készülnek például laborokba az üveg lapocskák mintavételek vizsgálatára, a tégla, hogyan szerelik össze egy felső kategóriás autó lökhárítóját vagy hogyan fröccsöntik egy V6-os motor műanyag és karbonszálas borítását. Hogyan készül a macska és kutya eledel, hogyan lehet a rezet feloldani, hogy készül egy indítómotor és milyen tesztelési folyamaton kell átmennie egy generátornak ahhoz, hogy az autókba kerülve állják a sarat – szó szerint. 

Természetesen mint minden területnek, ennek is megvan az árnyoldala toborzási szempontból, de ezekkel az ember megtanul együtt élni, vagy erején felül próbál hatni az ügyfeleire, a jelöltjeire. Valóban sokszor el szoktak húzódni a kiválasztási folyamatok és néha a lehetetlen lokációkba is könnyebb mérnököt találni, mint Budapest külvárosába. A mérnökök még mindig rejtőzködnek a LinkedIn elől és itt is nagy a harc a jó szakemberekért. De ami a terület nehézsége, az egyben a szépsége is. Nagyon nagy sikerélményt tud adni egy-egy unikornis pozíció betöltése, ha a világvége előtt egy kanyarral lakik egy karbantartás vezető 5 percre a gyártól. De jelöltek felkutatásában érdemes munkaidőn kívül is nyitott szemmel járni, hiszen lett már ügyfelemnek interjúja egy londoni reptéren vadászott gépészmérnökből, vagy mikor esőben a Grafton logós ernyővel sétálva szólítottak le, hogy tudunk-e segíteni álláskeresésben. Sokszor megéri ajánlásokat is kérni szakmai ismeretségből, ugyanis nem lehetetlen élelmiszeripari minőségbiztosítási vezetőt találni egy messzi Bács-Kiskun megyei településre vagy HVAC területen értékesítő vagy épületgépész szakértőre bukkanni. 

Mindannyiunkat más dolgok motiválnak a mindennapi munkánk során, de ha vágysz az igazi kihívásokra, ha kíváncsi vagy és érdeklődő, nap mint nap szeretnél új dolgot tanulni a világról és a technológiáról, akkor ezt a mérnöki területet neked találták ki. Lehetsz közgazdász, aki mérnököket keres, de tanulhatsz mérnöknek is, akkor előbb vagy utóbb, de levadászunk majd. Mindenesetre annál nincs is izgalmasabb, mint amikor egy újonnan épülő gyár megszületését nyomon követheted, megtanulod, hogy mi a különbség az építő és az építészmérnök között, hogy az EHS, az IATF, az ISO, a BOPP mozaikszavak mit is jelentenek valójában. Lelkendező blogbejegyzésemet ezennel zárom, mégpedig ezzel a mondattal: “Anett, sikerült megválaszolnom a kérdésed?”

Kormos Lili

 

Amennyiben szívesen olvasna hasonló témákról, látogasson el testvér brandjeink oldalára kék galléros vagy vezetői tartalmakért.