g

Három az egyben - avagy a sokoldalú talent sourcer

Blogsorozatunkban többször írtunk már munkaerő-piaci trendekről, és az egy-egy pozíció betöltése során felmerülő nehézségekről. Egy-két mondat erejéig én is érintem most ezt a témát. Megfordultak az erőviszonyok, hiszen manapság nem a munkavállalók keresnek munkát, a munka keresi meg őket. Ez a „fordítva ülés a lovon” pedig átrendezte a toborzási folyamatokat is, és ennek következtében a sourcing egy sokkal összetettebb, kihívásokkal telibb feladattá alakult.

Talent Sourcerként, ügynökségi oldalról osztom meg veletek saját tapasztalataimat, munkaköröm sokszínű szépségeinek és kihívásainak bemutatásával. 

1. A sourcer, mint  közvetítő

Egy sourcing folyamat első lépéseként meg kell érteni a betöltendő pozíció lényegét és célját. Ezt követi a kutatás, a munkavállalók igényeinek felmérése, és az adott cég lehetőségeinek bemutatása a potenciális jelöltek számára. Fontos kiemelni, hogy az egész recruitment folyamatnak arról kell szólnia, hogy a jelöltnek és a cégnek is tökéletes választás legyen a másik, és minden egymáshoz fűzött reményt be tudjanak váltani. Így nem túlzás azt mondani, hogy a munkaerőpiaci match-making első, és meghatározó pontja sokszor egy sourcer.

2. A sourcer, mint pszichológus

A jelöltek felkutatásának lehetőségei, módszerei, és platformjai végtelenek a mai világban. Nem csoda tehát, hogy több kurzus is létezik ezek elmélyítésére, és új technikák bemutatására. Ezen technikák ismeretében a sourcernek át kell gondolnia melyik módszert válassza, hogyan tegye érdekesebbé, kreatívabbá az álláslehetőséget, és hogyan tűnjön ki az ő üzenete, , a többi közül. Ilyenkor kap igazán szerepet a kommunikációs készség, illetve egy kicsit a pszichológia is. Hatnunk kell a jelöltekre, hogy kiemelkedjünk a tömegből, és ne a másik öt céggel akarja az interjú folyamatot elkezdeni, de legalábbis mi legyünk azok, akik az első perctől szimpatikusak vagyunk neki és akikkel szívesen működne együtt. A sourcernek éreztetnie kell a jelölttel, hogy meghallgatja, megérti és a folyamat kezdetétől segíti őt. 

3. A sourcer, mint piaci elemző

Fontos azt is látni, hogy a sourcerek érzékelik elsőként a váltózó piaci hatásokat. Az előszűrések során ők azok, akik találkoznak a bérigényekkel, a munkahelyváltás okaival, és hogy a döntésüket a munkavállalók váltás során milyen más egyéb tényezőkre alapozzák  - legyen az az egészségbiztosításra vagy több home officera való igény, esetleg magasabb cafeteria, félelem egy leépítéstől, vagy bármi egyéb. Ezért az ő visszajelzésük a változó elvárásokról akár előrejelzésként is szolgálhat és hozzájárulhat a kiválasztás sikeréhez.

Amikor erre a munkára jelentkeztem, és még pályafutásom elején is, azt gondoltam, hogy mindez egyszerű. És ha most, egy évvel később megkérdeznének… az egyszerű szót már biztos nem használnám. Ennek ellenére szeretem, mert hihetetlenül komplex, van benne nyomozás, folyamatos megújulás, sales, marketing, kommunikáció, és szüntelen tanulás. Egy sourcer tehát sok feladatot lát el egy személyben és kulcs szerepe van abban, hogy pozitív eredménnyel záruljon egy kiválasztási folyamat. És ahogy a világ (főként technológiai oldalról) folyamatosan változik körülöttünk, úgy kívánja meg ez a szakma is az egyre dinamikusabb felzárkózást.

 

Sándor Lili

Amennyiben szívesen olvasna hasonló témákról, látogasson el testvér brandjeink oldalára kék galléros vagy vezetői tartalmakért.